O先生によるエナメル紹介



ブログ更新通知機能付きRSSリーダー - ブログチェッカー
RSS reader with blog update notifications - Blog Checker
https://play.google.com/store/apps/details?
id=com.skelabo.blogchecker&pcampaignid=web_share

うっかりカツカツやって来て、うっかり居ない。( By O.)
 

2025/11/16

エース/ Ace / Sunday edition / The Rover

日曜日なので、穏やかな内容を書いています。
 
私のいくつか経験がある仕事の中で、分からない所を教えたり、訊かれたりしていた経験上、分からない人に教える際、その人の分からないポイントが教える側が分からないと、永遠に分からない人の疑問は解決しない、というものがあります。 

何が分からないか、では無く、どう分らないか、が、ポイントだというのは、あまり知られていないのではないでしょうか?
理由は、どの仕事に就いても、入ってきたばかりの人達に仕事を教える人達は、あまり社の有力ポストに就いていなかったからです。
また次世代の育成という最重要ミッションなのに、決してその社のエースは新人に教えに来ないんですね。
 
私は大きな会社で働いていた経験はそうは無いんですが、一時期、自分が面白いと思う仕事を求職の基準にしていたので、仕事に興味がある変わった新人だったんでしょう。
 
殆どの方が、社内の人間関係と仕事内容と給料と過去にやっていたジャンルの仕事に就くのに対し、私は大枠では同じジャンルですが、違う業務の面白そうだと思った仕事に応募していました。
 
仕事を覚えた後いつも思っていたのは、何故新人の時に教えに来る人は、皆教えるのが不得意なのだろう?
どうして一番仕事が出来る人と話すと、それまで分からなかった事が一瞬で分かるようになり、すぐに難しかった仕事が出来るようになるのだろう? ということでした。
 
新人研修に教えに来る人は、皆、その会社で古い方が多く、一番仕事が上手な方では無いんです。
そしてその人達の多くは、本当に仕事が出来る人達ではありませんでした。
教えるのが上手いと言われているその人達は、社内で政治的に強い立場の人達と大体仲が悪いんです。
 
その上、無駄に意地悪で、「会社の言うことを聞く人間」では無く、「その人だけの言うことを聞く人間にだけ高評価を与え、社内に放流する人達」でした。
 
それじゃあ仕事が出来る、本当に会社に有益な人達は、新人研修の時に低評価を下され、会社の重要なポストに期待の新人として入って来ないですよね。
 
書き方を変えると、
「会社に経済を貢献できる仕事が出来る人間」の状況判断力、基礎認識力、常識や良識と、いざという時には自分で「会社や社員に利益をもたらす判断が出来る人」には、低評価を下し、
 
「あまり会社に有益ではない人物か長く働いていた人が、今は会社がとても忙しいので、エースに研修をさせる訳にはいかないから、暇な人か仕事ではなく社内で教えるのを専門にやっていた人達に、まずは基本を覚えさせて欲しい」と言われて、新人レクチャーの仕事に就いている人なんです。
 
でもその人達は、仕事のエースでは無いんですよね。
 
会社は出来る限り、エースを沢山持ちたいんです。
各部署に仕事が出来る人達を揃え、エースが居たら、その人をサポートしながら、エースをサポートしている自分と、自分達が所属しているチームと会社全体に、利益を出せる人を探しているのに、エースの仕事の仕方や、エースが一体どういう人材であり、その人の何が会社に取って有益で、何故会社が望んでその人を出世させ、その人の為のチームを作っているのかを、知らない人達が、会社に入ったばかりの人達を教えるんです。
 
 
私は何故かいつも、最終的にその会社の一番出来る人と話す機会がありました。
よく分からない人生なので、たまにはそういう人間も地球上にいるのでしょうね。
 
そして私は、エースと呼ばれる人達は、絶対にアニメ・パトレイバーの後藤隊長のような人では無い、と知っています。
多いんですよね。彼の真似をすると、仕事が出来る人有能な人だと、「思ってもらえる」と勘違いしている人って。
 
普段は出来る自分を隠していたり、組織の混乱の際に自分のチームの益のみ追求したり、プロジェクトや状況に何も関わりが無いのに、一番最後に必ず格好良い事を言って急に重要人物ぶったりすると、緊急時には人の神経を逆撫でするのを、知らない人では無いんです。
後藤隊長は、現実であの話し方をすると、不快でしか無い事を、知らない人ではありません。
 
彼と同じ言動だけで、自分が一番有利になる、と信じている人を未だに私は見かけますが、一緒に仕事をしている人達は黙殺していましたよ。
 
とてもシリアスな状況で、相手が冷静に尋ねているのに、そんな時に後藤隊長の劣化モノマネをご披露し、
「私はこんな時にも、カミソリ後藤の昼行灯態度です。」
と大変困っている人達をギョッとさせ、命に関わる問題で困っている人達の為に尋ねたスタッフは、険しい目でその人を見ていました。 

私はその経験から、とても大変な状況であっても、必要なことをやろうとせず、自分がどう見えるかだけを、他者や無関係な状況を勝手に利用してまで、自己アピールをし続けるタイプの人を、「自己演出バカ」と心の中で呼ぶようになりました。
 
エースは、いつも沢山の情報に囲まれています。
人より仕事の情報量が多いので、情報整理力に非常に特化しており、 常に冷静で、礼儀正しく、物静かで、何をどうすれば自分のチームが上手く機能するか、を常に判断して、適切に処理し続ける人がエースなんです。
 
「いざという時は自分で判断しろ」を毎日やっているので、
”昼行燈”をやってるヒマが無い人が、エースです。
 
劇中、後藤隊長は左遷された人だったんですが、本当は凄い人だった、というキャラクターです。私も大変好きな、凄いな、と感心するキャラクターです。
 
でも本当は、どうなるか分かりもしない、予算投資も必要無いと判断されている、新しい部署に追いやられた人なんですよね。
いつでも予算を打ち切り、その部署を廃止しても、大した損益では無いと判断された場所だったんです。
パトレイバーの後藤隊長は、情熱大陸やプロジェクトXに結果論で取り上げられている、現実には居るはずも無い、セブンイレブン伝説で床を拭き続けていた人だったんです。
 
ちなみに後藤隊長が先見の明があった訳ではありません。
後藤隊長を任命した人に先見の明があったんです。
 
後藤隊長は、いざという時に責任をおっ被せて辞めさせても良いと判断されている人物だったんです。
どういう事かというと、出来れば辞めて欲しいリストに常に入れられている人だったんです。そこが痛快ですよね。
 
本当に切れ者で熱いハートの持ち主なら、大してテストもしていない機械に若者を乗せる訳無いし、そもそもそんな所に配属される前に、上手く政治力を発揮して隊長を受けていませんよ。(やは!)
 
エースと言われている人は、そうと知らない私が分からないでいる仕事を一回か二回見ただけで、「ここはこうしてみたら良い」とあっさり伝えて、忙しいので足早に立ち去って行きました。
どの仕事でも全員そうでした。
そして、私はいつも次の瞬間から、仕事が出来るようになりました。
 
販売の経験もあるんですが、ノルマに達さない日は全期間でたった2日しかありませんでした。
それは大昔、グループ企業下であまり店に居ないその人に、いきなりその種類の仕事の勘所を教えられたからでした。
 
その人は時々、単刀直入に私に何が出来ていないか一言で教え、その上の段階に進むやり方を教えました。
私はただのアルバイトでしたが、その地区のトップの人やさらに大きな地区総合のトップの人が来るという日に、その人は、お前がやれ、と私を選びました。
 
その頃、私は小さな女の子でしたので、「上手いな」「これからはお前がやってくれ」と誉めそやす社員さん達の中で、同じように喜んでくれながら、「でもそれじゃマクドナルドだ」とあっさり言いました。
「もっと相手に伝わるように言い方を変えろ」
と言いました。
確かに私は、機械的にすごいと思っている話し方をつなぎ合わせて言っただけでした。
言い方をすぐ変えた私は、よその街の未来で、オペレーションでしくじった事は一度もありません。
 
私は自動車の仮免許試験を一発で合格しています。
本試験は当日インフルエンザで受け、一度落ちましたが、その時自動車学校の先生が「なぜ落ちたんだ?」と不思議そうに訊きに来るほど、優秀な自動車免許取得受講生でした。
本試験も二度目で当然パスしました。
 
卒業する時に先生は名残惜しそうに「2輪免許もやらない?」と言って下さいました。
当時、自動車学校は、女の子は全員一回は泣かされる、という怖い所でした。
 
入学金を支払い、適正試験という筆記試験を受講カリキュラム初日に受けるシステムだったんですが。
用紙が配られた後、試験を見張る先生が、やたらと筆記具をここに置け、そしてこの姿勢をしろ、と言う人でした。
 
普通に何となく言われる通りにやった私を含め他の生徒達の中、何故か教室の端で一番前の席に座っていた男性に、その見張りの先生は執拗に指示を繰り返しました。
彼は一度言われる通りにしました。
でもまた言われました。
すると彼はもう体を動かしませんでした。
顔を上げてまっすぐ見張りの先生を見返していました。 

見張りの先生は、「聞こえませんでしたか? そうしないと始めません」と言いました。
するといきなり彼は立ち上がり、適正試験の教室から出て行きました。
呆気に取られていると、急に外から職員と先生方が数人入ってきて、その見張りの先生は交代させられました。
交代した新しい先生は、何も言わずに適正試験を開始しました。
 
歳を取ってそうだったのだろう、と分かる事ですが、最初の見張りの先生は人の足元を見て圧迫言動をする常習で、生徒からクレームが出ていたか、噂があったのでしょう。
この見張りの先生が適正試験の監督をした時だけ、適正試験をおざなりにパスしてしまう生徒が増える、と。
 
こういう奴が、仕事が出来ない人間の代表です。
「人を自分の言う通りにしたいだけ」の自身の衝動に従って状況を利用し、「適正試験を受ける生徒の邪魔をした人間です」
 
必要なんか無いんです。その人は普通に座っていたのですから。 

私はその学校で、乗車訓練の時の担当教官を変えてもらいました。
担当教官を変えて欲しいと申し出て良い、と当時の恋人に教えて貰っていたからです。
 
最初の教官は、私の耳元に顔を近づけて怒鳴りました。
ハンドルを握っているのに。
分かっていないからと言って、そうすれば私は動揺するのは分かり切っているのに、このままこの教官に担当され続ければ、運転を覚えるのが上手くなる訳ないと判断しました。
私は、たまたま他の教官の時、この人の教え方は何故かすぐ分かる、と覚えていた人に、担当教官を変えてもらいました。
 
先生を変えてもらった初日、車に乗ってしばらくして、「内輪差はそんなに気にしなくて良い。歩行者を巻き込まないように運転して」とだけ新しく変えて貰った先生は言いました。
私は、仮免許を受ける頃には、その先生の自慢の生徒になり、学校内で私の事を知らないスタッフは一人もいませんでした。
 
路上教習に出た時、別の先生が車をどう走らせたらいいか道での位置の取り方が分からず、それをまだ言語化出来ていない私に、乗車して5分で、「エナメルさん、道の真ん中に想像で一本線を引いて。その線が運転している車のセンターに合うように走らせて」と言いました。
1秒後に、私は安定して車を運転できるようになりました。
 
あの学校のエースはこのお二人です。
耳元で怒鳴った先生は、変えて貰った新しい先生の待つ車に向かう私に、外で偶然合った時、大声で何度も呼び止めました。
離れた所を歩いていたので無視している私を、執拗に呼び続け、反応しないと永遠呼ばれ続けそうだったので顔だけ向けると、「内輪差分かった?」と言いました。
軽く頷いて前を向く私に、「無視しやがって」と大声で吐き捨てました。
でも近くに居た他の先生が「そうですか?」と嫌に大きな声で返事をして、そいつはそれきり黙りました。
以降、二度と私に話しかけて来ませんでした。
 
私が変えてもらった新しい先生は、他の先生が路上教習の時にそっと笑いながら教えてくれました話によると、以前、運転免許試験場で教えていた優秀な教官だったそうで、この学校に就職した今でも、頼まれて試験場に教えに行っている人でした。
(多分、元交通機動隊。日本で一番運転が上手いと知らぬ者は居ない部署の人) 

エースは、一人でエースになれる人がエースになります。
だからエースなんです。
そして、仕事が一番上手く出来るから、他の人の仕事の下手な所を一回か二回見ただけで、デバック(修正)が出来るんです。
だってその会社で一番、仕事が出来る人なんですから。
 
新人研修のエラー(問題点)は、或る新人が仕事で分からない所を持っている。です。
仕事が出来ない人、又は仕事が上手く出来なかった人が、新しくその業務に就く人達の仕事について不明な点が、何故分かるんでしょうね。
 
私はその後、何十年も経過した今、「相手の分からない所が分かっていない人に、仕事を教えられる訳が無い」と、考えている事を公開してもいいのだと、最近分かりました。 

「あの人の教え方が悪いんだ」は、決して言ってはいけない八つ当たりですが、
「自分の分からないポイントがこの人に伝わっていない」
とは、心の中でだけなら、思っても良いですよ。
 
”だってその人、多分その社のエースじゃないでしょう?”
 
それでは、素敵な日曜日をお過ごし下さい。
 
20251116 21:04 文章を直しました。
20251120 13:19 文章を直しました。
 
 
 
人気ブログランキング
 
 
 ・ 
 
   
Since it's Sunday, I'm writing something gentle.

In my experience working in several fields, I've often been asked to explain things I didn't fully understand myself.  

From that experience, I've learned that when teaching someone who doesn't understand, if the teacher doesn't grasp the specific point the learner doesn't get, the learner's question will never be resolved.

Isn't it true that the key isn't what they don't understand, but how they don't understand? This point isn't widely known, is it?

The reason is that, no matter what job you take, the people teaching newcomers rarely held influential positions within the company.
Also, when it comes to nurturing the next generation, the company's top performers never come to teach the newcomers.

For some reason, I always ended up talking to the most capable person at that company.

Life is a mystery, so I suppose people like that exist on this planet after all.

And I know for certain that people called “aces” are absolutely nothing like Captain Gotō from the anime Patlabor.
 
There are so many of them. People who mistakenly believe that imitating him will make others “think” they're capable, competent individuals.
 
They're not unaware that in reality, speaking like that—hiding your true capabilities normally, prioritizing only your team's interests during organizational chaos, always delivering a cool line at the very end to act important—is nothing but a way to rub people the wrong way during emergencies.

I don't have much experience working at large companies, but for a while, I based my job search criteria on finding work I found interesting. I suppose that made me an unusual new hire who was genuinely interested in the work itself.

While most people prioritize workplace relationships, job content, salary, and landing a position in the same field they've worked in before, I applied for jobs that seemed interesting—even if they were in a different role within the same broad field.

After learning the job, I always wondered: Why are the people who come to train new hires so bad at teaching?
Why is it that when you talk to the most skilled person, things you didn't understand suddenly click, and you can immediately handle difficult tasks?
 
The people who come to train new hires are often senior employees at the company, but they aren't necessarily the most skilled at the job.
And many of them weren't truly capable workers.
The people said to be good at teaching were usually on bad terms with those holding strong political positions within the company.
 
On top of that, they were unnecessarily mean. They weren't “people who listen to the company”; 
they were “people who only gave high evaluations to those who listened to them personally and then released them into the company.”
 
So, the truly capable people, the ones genuinely beneficial to the company, get low evaluations during new employee training and don't come in as promising new hires for important company positions, right?
 
To put it another way,
they give low evaluations to people with situational judgment, foundational understanding, common sense, and sound judgment – people who can make decisions that benefit the company and its employees when it matters.
 
Then, when the company is extremely busy and can't spare its top performers for training, they turn to those who aren't particularly valuable or who have been around for a long time. 
 
They say, “Since the company is so busy right now, we can't have our top performers do the training. We need someone with free time or someone who specializes in teaching within the company to teach the basics first.” And that's how people end up in the role of new employee lecturers.

But those people aren't the top performers at work, right?
 
Companies want to have as many top performers as possible.
They want to staff each department with capable people. If there's an ace, they seek someone who can support that ace while also generating value for themselves, their team, and the company as a whole. Yet, people who don't understand how the ace works, what kind of talent the ace is, what makes that person valuable to the company, why the company wants to promote them, or why they're building a team around them—these are the people teaching the newcomers.

Like that—someone who hides their true capabilities, pursues only their team's interests during organizational chaos, and always saves the most impressive words for last. They don't realize that in reality, that way of speaking only grates on people's nerves during emergencies.

I still see people who believe that just mimicking Captain Goto's words and actions will put them in the most advantageous position, but the people working alongside them ignored them completely.

In a very serious situation, when someone was calmly asking a question, they'd perform a poor imitation of Captain Goto, declaring,
“Even in times like this, I maintain my razor-sharp, yet utterly useless, Captain Goto attitude.”
 
In a very serious situation, when the other person was calmly asking questions, he proceeded to perform a poor imitation of Captain Goto, declaring, “Even at a time like this, I maintain my razor-sharp, yet utterly useless attitude.” 
This startled the people who were already in great distress. 
The staff member who had asked the question out of concern for those facing a life-threatening problem glared at him with a stern look.

From that experience, I started calling people like that “self-promotion idiots” in my mind. They're the type who, even in extremely difficult situations, refuse to do what's necessary and instead keep trying to make themselves look good, exploiting others or irrelevant circumstances just to keep up their "Self-Promotion Information Fool."
 
An ace is always surrounded by a lot of information.
Because they handle more work-related information than others, they are highly specialized in organizing information. 
 
They are always calm, polite, and quiet, constantly judging what needs to be done to make their team function smoothly, and consistently handling it appropriately. That's an ace.
 
Because they practice “make your own decisions when it matters” every day,
an ace is someone who has no time to be a “daytime lamp.”
 
In the show, Captain Gotō was portrayed as someone who had been demoted, but he was actually an incredible person. He's a character I really admire and find amazing.
 
But in reality, he was someone shoved into a new department where no one knew what would happen, and where no budget investment was deemed necessary.
It was a place judged to be insignificant enough that cutting its budget or abolishing the department entirely wouldn't cause any major loss or gain.
Captain Gotō from Patlabor was the kind of person featured in shows like Jōnetsu Tairiku or Project X after the fact, someone who supposedly kept mopping floors in the Seven-Eleven legend—someone who shouldn't exist in reality.
 
Incidentally, Captain Gotō didn't possess foresight.
The person who appointed Captain Gotō had foresight.
Captain Goto was someone deemed acceptable to pin the blame on and push out when push came to shove.
In other words, he was perpetually on the list of people they'd rather see resign. That's what makes it so satisfying, right?
 
If he were truly a sharp operator with a fiery heart, he wouldn't have put young people in machines barely tested. And before even getting assigned there, he would've used his political savvy to land a better captaincy. (Yaha!)
 
The person called the ace—someone I didn't know was the ace—saw me doing a task I didn't understand just once or twice, casually said, “Try doing it this way here,” and then hurried off because they were busy.
That happened with every task.
And from the very next moment, I was able to do the work.

I do have sales experience, but I only missed my quota on two days during my entire tenure.

That was way back when, under a group company, someone who wasn't often in the store suddenly taught me the key points of that kind of work.

That person would sometimes bluntly tell me in one sentence what I wasn't doing right, then teach me how to do the next step.

I was just a part-timer, but on the day the top person from that district and the even higher-up from the larger regional headquarters were coming, that person chose me, saying, “You do it.”

Back then, I was just a little girl. Amidst the employees praising me, saying things like, “You're good at this,” and “You should handle this from now on,” I shared their joy but simply said, “But that's just McDonald's.”

“Change how you say it so it gets across better,”

I told them.

It's true—I'd just mechanically strung together phrases I thought sounded impressive.

After immediately changing my approach, I never once messed up operations in other cities.

I passed my provisional driver's license exam on the first try.
I took the final exam while sick with the flu and failed once, but I was such an outstanding student at the driving school that my instructor came to ask me, puzzled, “Why did you fail?”
Naturally, I passed the final exam on my second attempt.
 
When I graduated, the instructor said wistfully, “Why not get your motorcycle license too?”
Back then, driving school was a scary place where every girl cried at least once.
 
The system required paying an enrollment fee and taking an aptitude test—a written exam—on the very first day of the course.
After the papers were handed out, the proctoring instructor was the type who kept saying things like, “Put your writing utensils here,” and “Sit like this.”
 
While the rest of us, including me, just did what we were told, for some reason, the proctor kept repeating instructions to a man sitting at the very front, on the edge of the classroom.
He did as he was told once.
But he was told again.
Then he stopped moving.
He lifted his head and stared straight back at the proctor.

The proctor said, “Didn't you hear me? You won't start until you do.”
Suddenly, the man stood up and walked out of the aptitude test classroom.
While we were stunned, several staff members and teachers suddenly entered from outside, and the proctor was replaced.
The new teacher started the aptitude test without saying a word.
 
It was probably because he was older, but the first proctor must have been a habitual offender, receiving complaints from students or having rumors about him.
It was said that whenever this proctor supervised the aptitude test, more students would carelessly pass it.
 
This guy is the epitome of someone who can't do their job.
He exploited the situation, driven by his own impulse to “just make people do what he says,” and became “the person who interfered with the students taking the aptitude test.”
 
It wasn't needed. That person was just sitting there normally.

I requested a change of driving instructor at that school during my on-road training.
My boyfriend at the time had told me it was okay to ask for a different instructor.
 
The first instructor leaned close to my ear and yelled at me.
Even though I was holding the steering wheel.
He knew full well that doing that would unsettle me, even though I didn't understand. 
I decided that if I stayed with this instructor, I'd never get good at driving.
By chance, when I was taught by another instructor, I switched to someone whose teaching style I somehow understood immediately.
 
On the first day with the new instructor, after getting in the car and driving for a while, he simply said, “Don't worry too much about the turning radius. Just drive carefully to avoid hitting pedestrians.”
By the time I got my provisional license, I had become the instructor's pride and joy, and there wasn't a single staff member at the school who didn't know me.
 
During road training, another instructor couldn't explain how to position the car on the road to me—I hadn't even verbalized it yet. Five minutes after getting in the car, he said, “Enamel-san, imagine a line down the middle of the road. Drive so the center of your car aligns with that line.”
One second later, I was driving steadily.

These two are the stars of that school.
The teacher I had replaced shouted my name repeatedly when we happened to meet outside as I headed toward the car where the new teacher was waiting.
Since I was walking some distance away, he persistently kept calling out to me even as I ignored him. When I finally turned just my face toward him, he continued, “Got the inner wheel difference?”
When I gave a slight nod and turned back around, he spat out loudly, “You ignored me, didn't you?”
But another teacher nearby replied in an unpleasantly loud voice, “Is that so?” and that bastard shut up after that.
He never spoke to me again after that.
 
The new instructor I requested, thinking “I get this guy,” was someone another teacher quietly mentioned with a smile during a road lesson. Apparently, he was an excellent instructor at the driver's license test center. Even after getting hired at this school, he still gets called back to teach at the test center.
(Probably a former traffic patrol officer. From the unit where everyone knows they're the best drivers in Japan.)
 
An ace is someone who can become an ace on their own. That's why they're an ace.

And because they're the best at their job, they can debug (fix) others' mistakes after seeing them just once or twice. After all, they're the most capable person in the company.

The error (problem) in new employee training is that a new hire has areas they don't understand about the job.
How could someone who can't do the job well, or who couldn't do it well, possibly understand the unclear points for people newly assigned to that task?

Decades later, I've recently realized it's okay to openly state what I've been thinking all this time: “You can't teach someone who doesn't understand what the other person doesn't understand.”

Saying “That person's teaching is bad” is never acceptable—it's just taking it out on someone else.
But thinking to yourself, “This person hasn't grasped the points I don't understand,” is okay.

“After all, that person probably isn't the company's top performer, right?”

Well then, have a wonderful Sunday.
 
 
20251116 21:04 Revised the text.
 

Translated with DeepL.com (free version)

 
 
 
 
人気ブログランキング